Sorbetto Top Sew Along...uh Sew Afterwards

Tis bij mij geen Sew Along maar iets als een Sew Afterwards geworden haha.... Sew Natural heeft op haar blog mooi de stappen voor het maken van de Colette Sorbetto Top uitgewerkt in 5 blogposts. Ze geeft nuttige tips en trucs em laat met foto's het maakproces zien.
Ik heb ze in twee keer doorlopen: op een avond het patroon aan elkaar geplakt en uitgeknipt (ik combineerde twee maten met elkaar) en gisteravond het knippen en naaien.
my sorbetto 
Ik paste het patroon al aan voordat zij haar blogpost had geschreven. Ik heb het patroon onderaan 8 cm verlengd, de volgende keer ga  ik toch ook een keer haar methode gebruiken: verlengen vanuit het midden. De zoom aan de onderkant blijft dan hetzelfde. Hebben jullie hier ervaring mee?
foto van sewnaturalblog.blogspot.nl
Bij een grote buste kan je het bustepunt verleggen, zie hier een duidelijke foto tutorial. Ik heb deze versie zonder verdere aanpassingen gedaan, om te zien hoe het patroon valt. Wel haalde ik een kleine centimeter weg in de oksel.
Ik wilde mijn eigen biaisband maken voor de top. Ik heb twee van die biaisbandmakers in verschillende  breedtes, heel handig. Sew Natural schreef daar eerder ook al eens een blog over, zie hier. Ik was echter te ongeduldig met snijden en de stof glibberde ook steeds weg...Ik koos voor de makkelijke weg: wit picot elastiek om de armsgaten en hals af te werken. Ik neem nog een keer rustig de tijd voor het biaisband.
Ook bij de zoom koos ik voor de snelle (lees luie weg): ik vouwde de zoom 2 cm om en werkte 'm daarna in een keer af met een stikkende zigzag. Deze methode heb ik afgekeken vanuit de Any Dress zomerjurk workshop.
Het is een draagbare top geworden die ik zeker vaker zal maken. Meteen ook weer een nieuw patroon geprobeerd voor Elke maand een kledingstuk en met stof uit eigen voorraad ook een UWYH (Use What You Have) project erbij!


patroon: Colette Patterns Sorbetto Top (gratis te downloaden), mt 14/16
stof: rekbaar katoen van ?


Reacties

  1. Leuke top is dit geworden. Ik heb de mijne geknipt klaar liggen om in elkaar te zetten. Kom er alleen niet aan toe.

    Groet Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top is heel leuk geworden. Ik deed ook mee mijn top is bijna af. Ook niet op tijd dus. Volgende keer maar ik mijn ook langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk geworden ook met zo'n bandje langs de hals en armsgaten! En helemaal niet zo laat klaar hoor ;-) Leuk dat je meedeed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die van jou is ook mooi geworden! Ik heb er ook een gemaakt. Als je het leuk vindt om te lezen: http://creativecatoo.com/2015/06/21/sorbetto-tank-top/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk, super leuk het randje. Ik ga vandaag mijn top afmaken, hopen dat het net zo mooi wordt ;-)
    Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die de verlenging in het tussen stuk hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, moet nog aan de mijne beginnen! Mooie afwerking met elastiek! Goed idee om technieken uit de lingerie te gebruiken bij kleding!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb de verlenging halverwege gedaan, dat is prima bevallen. Ook heb ik het armsgat een cm kleiner gemaakt. En het kant en klare biaisband en wat uitgerekt aangezet, anders gingen het armsgat en de hals gapen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus