Hebban Reading Challenge 2016

Ik wilde dit jaar meer gaan lezen, maar helaas is het er de afgelopen tijd nog niet veel van gekomen. Als ik aan het werk ben door de week, lees ik steeds maar kleine stukjes 's avonds en zo vergeet ik veel te veel van een roman. Dat schiet dus niet echt op. 
Onze vakantie naar Kreta was natuurlijk wel de uitgelezen gelegenheid om eens lekker te gaan zitten met een boek. Ik moet wel toegeven, sinds ik haak, heeft lezen wel een concurrent erbij op de vakantie, zie mijn vorige post. Ondanks alles toch twee boeken gelezen deze vakantie: 't Jagthuys van Merijn de Boer en Lieveling van Kim van Kooten.

't Jagthuys
't Jagthuys won ik bij Hebban en kreeg ik al voor verschijning op mijn deurmat. Ik ben er al eerder in begonnen en het leest als een trein, maar ik de drukte ben ik nooit verder dan halverwege gekomen. het boek ging dus met plezier mijn koffer in en ben op het dakterras opnieuw met lezen begonnen. Ik had het in twee dagen uit.


‘t Jagthuys was mijn eerste kennismaking met Nederlands literiar talent Merijn de Boer. Net als het schilderij op de kaft van het boek, bevat het boek kleine schilderijtjes/portretten van bijzondere personages. Het begint met Vera, een ‘speciale zorgverlener’ (dat kan je wel zeggen ja) die op bezoek gaat bij Neeltje Bruinworst en haar 35 jarige autistische zoon, Binnert. Je stapt binnen in de afgeschermde wereld van moeder en zoon waar Vera ook deel van uit zal gaan maken (niet tot ieders vreugde). Je loopt door de gangen van het jaren 70 huis en met veel humor ontspint zich een bijzonder verhaal.

In soepele, beeldende zinnen portretteert Merijn de Boer diverse bijzondere personages met allemaal zo hun eigenaardigheden. Jammer van de namen (soms wel erg ver gezocht) en het eind van roman (voorspelbaar), maar verder leest als een trein door de makkelijke schrijfstijl en je gaat van Vera en Binnert houden. Als hij weer een boek uitbrengt, zal ik 'm zeker lezen!

Lieveling


Het debuut van Kim van Kooten ging digitaal mee op mijn e-reader. Hoe het daar precies gekomen is weet ik niet precies meer moet ik bekennen. Ik denk door de aandacht in de media i.c.m. een leuk ebook aanbieding. Niet echt een boek voor op het nachtkastje kwam ik al snel achter, het thema is kindermisbruik.

Bijzonder aan dit boek is dat Kim van Kooten het met een lichtheid beschrijft waardoor je makkelijk in het verhaal komt en je blijft lezen. Ondanks alle ontberingen die Puck moet ondergaan door haar stiefvader, moest ik ook regelmatig erg lachen om bijzondere personages en de manier waarop Kim ze neerzet in woord en beeld.



Beide boeken zijn aanraders! Op naar de volgende vakantie, dan gaat de ereader weer mee in mijn koffer, want lezen blijft heerlijk!

 

Reacties

  1. Fijn dat je wat hebt kunnen lezen...hier gaat het goed met de challenge...ben exact op de helft nu...al lees ik nu wat minder, komt door het mooie weer, maar ik moet het volhouden van mezelf...anders komen er te veel ongelezen boeken in mijn kast te staan...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus