Zhongguo

Ik ben helemaal vergeten te vertellen dat ik laatst Zhongguo van Saskia Konniger heb gelezen. Geen ebook, dus deze telt niet mee voor de challenge, maar wel een boek dat de moeite waard is en met een een leuk verhaal erachter.
Een poosje geleden kreeg ik via Facebook een berichtje van een oud huisgenoot uit mijn studietijd in Utrecht dat haar eerste roman binnenkort uitkwam. Dat was dus Saskia. Superleuk en trots, dus ik heb het boek meteen besteld en gelezen. Vanwege mijn hernia moest ik de boekpresentatie helaas laten schieten. Tijdens het googlen bleek het al het derde boek van haar hand te zijn. Saskia werkt als freelance journalist en conservator India voor het Museum voor Volkenkunde.
In Zhongguo gaat journaliste Anna Winter in opdracht van een krant op zoek naar het exacte middelpunt van China, ofwel Zhongguo (Rijk van het Midden). Ze verkent de politiek, de moderne kunstscene, het taoïsme en duikt in de cultuur van het oude keizerrijk. Naarmate Anna dieper China in trekt, dwaalt ze steeds verder af van haar voorgenomen pad. Had ze toch niet moeten ingaan op de avances van Hongkongse zakenman Joe? En wat is de rol van de extravagante antiquair Antonia Dubois?
Zonder al te veel te verklappen, kan ik zeggen dat het boek leest als een trein. Naast  een verhaal dat plotseling een spannende wending krijgt, krijg je op een leuke manier ook de nodige informatie mee over het oude en nieuwe China en de manier waarop verschillende groepen tegen het land aankijken. Een aanrader!
 
Ik heb De Verborgen Tuin, een boek dat hoort bij de tentoonstelling Juwelen uit India, hier ook al in de kast staan en Club Karma, haar autobiografisch reisboek over India, is ook weer te bestellen zie ik. Maar doen dus!

Ik ben benieuwd wat jullie van Zhongguo vinden.

Reacties

  1. Bedankt voor de leestip! Een paar jaar geleden las ik 'Club Karma'. Dat las ook als een trein, dus ik wil zeker haar nieuwe boek ook eens lezen. Misschien is nummer 2 ook wel iets voor mij met die juwelen ;).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk dat je een berichtje achterlaat!
Thanks for dropping by!

Populaire posts van deze blog

Crea power: Care Bags haken

Kick Off Boek Naaien en Stikken

Stipstijlvirus